SATAKUNNAN ELäVäN KUVAN KESKUS ry Yrjö Räikkälä huhtikuu 2003
Kuvan
sommittelu
- stillkuva (säännöt
pätevät sovelletusti myös videokuvauksessa)
Yleisin vika sinänsä hyvissä valo (ja
video-) kuvissa on väljyys. Ei ole maltettu vaikka mennä pari askelta lähemmäs,
rajaus
puuttuu. Pienten digikameroiden laajakulmat vielä auttavat kaikenlaisen turhan saamisen kuvaan. Kaverien naamat
kuvassa
ovat pienempiä kuin pikkurillin pää… Valokuvan rajaaminen on itseasiassa yhtä oleellista kuin esim. dokumenttielokuvan
aiheen rajaaminen. Kuvan sommittelussa huomioonotettavaa:
- Kohteen ominaisuudet, muoto, värit jne…
- Vaakakuva vai pystykuva. Kohteen muoto määrittelee yleensä.
- Valaistus, valon suunta ja varjot. Ihmissilmä sopeutuu heikkoihin valaistusoloihin, se tasoittaa voimakkaat kontrastit.
Kamera ei niihin pysty ja kuvassa varjoalueet voivatkin olla pilkkopimeitä,
vaikkei kuvattaessa siltä vaikuttanut.
- Kohteen rajaus. Mikä on oleellista - ei turhaa mukaan.
- Henkilön katseen suunta. Kohteen liikesuunta. Katseen ja liikkeen suuntaan
tilaa.
- Tausta. Taustaan on aina mahdollista kiinnittää aivan liian vähän huomiota. Ja yleensä siellä on kaikki
sotku.
- Värit. Onko kuva-alassa hyvä väritasapaino vai levoton? Mikä vaikutus tulevan kuvan värimaailmaan on siirtymisellä pari
metriä sivulle?
- Kohteen koko taustaan nähden.- Kuvakulma. Alhaalta vai ylhäältä. Pienetkin muutokset voivat vaikuttaa
paljon.
- Horisontin sijoittaminen. Jos on maisemahorisontti, kannattaa miettiä mihin sen sijoittaa. Keskellä kuvaa se on yleensä tylsä,
jos kuvassa ei muuta kohdetta ole.
Kultainen
leikkaus on hyvä perussääntö kuvan
sommittelussa
Kultainen
leikkaus syntyy jaettaessa jana kahteen osaan siten, että pidemmän osan suhde
lyhyempään
osaan on sama kuin koko janan suhde pidempään osaan.
Pythagoralaisten
arvellaan keksineen kultaisen leikkauksen omasta symbolistaan säännöllisestä
viisikulmiosta, pentagonista.
Kun
viisikulmiolle piirretään lävistäjät syntyy niiden leikkauspisteeseen uusi
säännöllinen pentagon. Piirtämistä voidaan jatkaa
loputtomiin. Viisikulmioiden lävistäjät jakavat toisensa kultaisen
leikkauksen suhteessa.
Kultaista leikkausta käytettiin jo renessanssin aikaan tuomaaan taideteoksiinsa
esteettistä harmoniaa. Mm. Leonardo da Vinci
tutki tarkkaan ihmisen ja luonnon mittasuhteita. Hän keksi mm. perspektiivin ja
sovelsi kultaista leikkausta töissään. Ihmisruumiin
rakenteessa, esim. olkavarren, kyynärvarren ja käden keskinäisessä suhteissa
on luonnonesimerkki kultaisesta leikkauksesta.
Valokuvaus
– kuvan ottaminen
Valokuva
on stillkuva. Se pysäyttää ajan. Silloin yleensä tahtoo olla tärkeintä se
hetki jolloin kuva otetaan, puhutaan ratkaisevasta
hetkestä. Ratkaiseva hetki voi olla myös optimaalinen valaistus: aurinko ja
pilvet.
Laukaisutekniikka
on harjoittelun tulosta. Hyvissäkin olosuhteissa on helppoa saada tärähtäneitä
kuvia. Yleensä valoa on vähän ja
jos käytössä ei ole salamaa, niin kuin hyviä kuvia otettaessa ei mielellään
olekaan, ovat valotusajat hitaita. Ja halvoissa kameroissa
on yleensä pimeät optiikat.
Kameran tulisi olla paikallaan, sitä ei tule puristaa liikaa, painallus laukaisimesta rennosti. Kokeilla voi myös peukalo-etusormen - vastakkaispainallusta. Polttoväli (ja polttovälin automatiikoissa sanelema valotusaika) tulee ottaa huomioon, muistisääntönä: pisin suljinaika objektiivin polttovälin mukaan; 35 mm – ei pitempi kuin 1/30, 100 mm – ei pitempi kuin 1/125, 200 mm – ei pitempi kuin 1/250 jne.