MEKASTUS-projekti

Mediakasvatuksen kehittyvä ja kestävä verkosto

Projektisuunnitelma

Mekastus-hankkeen tarkoituksena on kehittää Satakuntaan alueellisesti kattava, kestävä, monialainen ja itseään kehittävä mediakasvatusverkosto. Sen avulla tuetaan lasten ja nuorten mediaosaamista, luodaan mediakasvatusta tukevia teknisesti ja taiteellisesti laadukkaita opetusmateriaaleja ja tuotteita sekä kehitetään alan kansainvälistä osaamisvaihtoa.
Projektia koordinoi FM Saara Haaslahti, saara.haaslahti@sekk.fi

Nyt meneillään oleva osio on Mekastus -kartoitus, joka toteutetaan 15.3. - 31.12.2007 välillä.

MEKASTUS - Mediakasvatuksen kehittyvä ja kestävä verkosto

Projektisuunnitelma

Mekastus-hankkeen tarkoituksena on kehittää Satakuntaan alueellisesti kattava, kestävä, monialainen ja itseään kehittävä mediakasvatusverkosto. Sen avulla tuetaan lasten ja nuorten mediaosaamista, luodaan mediakasvatusta tukevia teknisesti ja taiteellisesti laadukkaita opetusmateriaaleja ja tuotteita sekä kehitetään alan kansainvälistä osaamisvaihtoa.

1. TAUSTAA, SYITÄ, NYKYTILANNE

Audiovisuaalisten kuvaohjelmien levitys monipuolistuu ja niiden sisältö muuttuu tekniikoiden kehittyessä. Myös median ymmärrystä on voitava kehittää. Mediakasvatus eri muodoissaan on viime vuosien aikana ollut hallitusohjelmia myöten valtiovallan erityishuomion kohteena. Esimerkiksi opetusministeriön aloitteesta on käynnistetty hankkeita, tuettu ja toteutettu tutkimusta ja järjestetty seminaareja eri ryhmille.

Lastensuojelulliset näkökohdat ovat nousseet voimakkaasti esille julkisessa keskustelussa, kokeiluissa ja opetusmateriaaleissa. Nykyisessä mediamaailmassa lasta on vaikea suojella uusilta teknisiltä välineiltä ja niiden välittämiltä viesteiltä. Mediakasvatuksen painopiste tuleekin asettaa esisijaisesti sisältöjen ja tekniikan ymmärtämiseen ja kokemukselliseen oppimiseen. Omakohtaiseen kokemukseen perustuvan oppimisen kautta lapsesta tulee medialukutaitoinen, ajatteleva ja osallistuva informaatioyhteiskunnan toimija.

Koulut ovat luonteva paikka lasten ja nuorten mediakasvatukseen. Mediakasvatus on nykyisissä opetussuunnitelmissa esitetty toteutettavaksi ns. läpäisyperiaatteella, jossa median menetelmiä ja sisältöjä opitaan ja käsitellään eri oppiaineiden osina. Tämä on perustaltaan hyvä lähtökohta. Mediahan on vain apukeino sisältöjen välittämiseen. Nykyisessä mediamaailmassa jo näiden apukeinojen hallitseminen vaatii käyttäjältään osaamista. Etenkin audiovisuaalisten medioiden hallinta ja opettaminen tuottavat kouluille vaikeuksia. Valitettavan usein mediakasvatus jää muun aineopetuksen varjoon.

2. VISIO
 
MEKASTUS- (aikaansaa kestäviä parannuksia) HANKKEELLA saadaan Satakuntaan pysyvä, kattava mediakasvatusverkosto. Se tukee alueen opettajia ja kasvattajia mediakasvatustyössä ja tarjoaa alueen lapsille ja nuorille toiminnallista mediakasvatusta koulun, kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen piirissä. Hankkeessa luodaan uusia medioita käyttävää opetusmateriaalia ja vapaa-aikatoiminnan tuotteita. Innovaatioiden tuotekehittely, tuotteistaminen ja markkinointi tuovat lisäarvoa alueelle myös alan yrittäjyyden lisääntymisen muodossa.

3. MEKASTUS-HANKKEEN TOIMIJAT

Satakunnan Elävän Kuvan Keskus SEKK ry on alueen elokuva-alan toimijoiden; yhdistysten ja yksityisten alan ammattilaisten ja harrastajien v.1993 perustama kokoava organisaatio. Sen tavoitteena on ylläpitää ja kehittää elokuva-ja mediakulttuuria alueella sen kaikissa eri muodoissa. Se on yksi Suomen kymmenestä alueellisesta, valtion tukemasta elokuvakeskuksesta ja kuuluu alueellisten elokuvakeskusten verkostoon. SEKK ry:n toiminnan painopisteenä on koko sen toiminnan ajan ollut mediakasvatus, etenkin erilaiset toiminnalliset menetelmät.
Viime vuosina SEKK ry on ollut keskeisenä toimijana maakunnallisissa ja valtakunnallisissa verkostoissa, joissa on kehitetty kokemuksellisuuteen perustuvia mediakasvatusmenetelmiä.

Satakunnan taidetoimikunta on valtion taidehallinnon toimielin, jonka tehtävänä on alueellisen taide-elämän edistäminen. Taidetoimikunta käynnistää ja toteuttaa kulttuurihankkeita sekä itsenäisesti että yhteistyössä muiden kulttuuritoimijoiden kanssa. Edelleen tehtäväkuvaan kuuluvat kulttuurialan kansainvälisen toiminnan edistäminen Satakunnassa, taide- ja kulttuurialan tiedotustoiminta sekä kulttuuripoliittiset kannanotot. Satakunnan taidetoimikunnan painopisteitä ovat ammattitaiteen ja ammattimaisesti ohjatun taideharrastustoiminnan tukeminen sekä lastenkulttuuri.

Porin lastenkulttuurikeskus - Satakunnan lastenkulttuuriverkoston tavoitteena on löytää uudenlaisia lähestymistapoja kulttuurityöhön ja tehdä laaja-alaista yhteistyötä kaikkien lasten ja nuorten parissa työskentelevien kanssa. Tavoitteena on monipuolisten ja laadukkaiden taide- ja kulttuuripalveluiden saavutettavuus ja lasten kulttuuristen oikeuksien tukeminen. Porin lastenkulttuurikeskus toimii sateenvarjoperiaatteella olemassa olevien porilaisten, maakunnallisten, valtakunnallisten ja kansainvälisten toimijoiden – kulttuurilaitosten, oppilaitosten, korkeakoulujen, eri yhdistysten jne. – lastenkulttuuriin liittyvää yhteistyötä ja toimintoja integroimalla, tehostamalla ja suuntaamalla niitä uudelleen. Toiminnan kantavana ajatuksena on lasten ja nuorten oikeus omaan kulttuuriin ja heille suunnattu, kunnolla suunniteltu ja tehty lastenkulttuuri.

Mediakasvatus liittyy keskeisesti maakunnan korkeakoululaitoksen osaamisalueisiin. Mekastus-hankkeen keskeisiä valmistelijoita, asiantuntijoita ja toimijoita ovat sekä Turun yliopiston Rauman opettajankoulutus-laitos että Porin kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitos, Taideteollisen korkeakoulun Porin taiteen ja median osasto sekä Satakunnan ammattikorkeakoulun viestinnän ja sosiaalialan yksiköt. Sillä, että Mekastus-hanke kytkeytyy opettajankoulutukseen, opettajien täydennytkoulutukseen ja opettajien kouluttajien koulutukseen saadaan aikaan kestäviä kerrannaisvaikutuksia, jotka ulottuvat maakunnan rajojen ulkopuolellekin.

4. MEKASTUS-HANKKEEN TAUSTA

Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry, Satakunnan taidetoimikunta ja Porin lastenkulttuurikeskus – Satakunnan lastenkulttuuriverkosto sekä alueen peruskoulut ovat usean vuoden aikana tehneet yhteistyötä erilaisten, lapsille ja nuorille suunnattujen toiminnallisten mediakasvatusprojektien parissa. Näillä on saatu runsaasti positiivisia kokemuksia menetelmistä ja luotu alueellista verkostoa. Mekastus-hankkeen korkeakoululaitoksen ja taidekentän toimijoiden yhteistyö palvelee eri osapuolten tavoitteita ja lisää mediakasvatuksen tieto-taitoa.

Yhteyksien ja kokemusten myötä kouluissa on ilmennyt kasvava tarve mediakasvatukselliseen käytännön toimintaan. Toteutettujen projektien tuomat lisäresurssit ovat olleet tervetullut apu kouluille. Projektiluonteisina ne ovat jääneet kuitenkin usein lyhytkestoisiksi ja väliaikaisiksi. Hyvistä tuloksista huolimatta toiminta ei ole päässyt vakiintumaan opetuskäytäntöihin. Jokainen projekti vaatinut uuden käynnistämisen.

Nykytilanteessa kiinnostuksen kasvun ja toteutettujen projektien ansiosta kysyntä alkaa ylittää tarjonnan. Pienehköt ja pistemäisesti toteutettavat projektit eivät riitä, vaan tarvitaan rakenteisiin vaikuttavia, kestäviä toimintamalleja.
Satakunnassa mediakasvatuksellisen aktiivisuuden juuret yltävät kauas 1980-luvun videopajatoimintaan. Alueen mediakasvatustoimintaa voidaan pitää jopa valtakunnallisesti kiinnostavana ilmiönä audiovisuaalisen kulttuurin kentässä. Vuosikymmenten mittaan Satakunnan alueella on harjoitettu esimerkiksi monimuotoista kansalaisjournalismia, erityisryhmien videokerhotoimintaa, lasten mediakulttuuria ja video- ja elokuva-festivaalitoimintaa. Yhteisölliset tuotokset ovat myös saaneet lähetysaikaa alueellisilta tv-kanavilta.

Maakunnan sirpaleista, mutta monimuotoista ja monitaitoista mediakasvatuksen toimijakenttää kokoamaan syntyi vuoden 2006 alussa Mediakasvatusrinki. Se käynnistyi avoimena ja vapaamuotoisena tiedonvaihdon foorumina, josta on tapaamisten myötä kehittynyt koulutus- ja tutkimusaloja, hallintoa, kolmatta sektoria ja yksittäisiä toimijoita yhdistävä innovaatioverkosto. Mukana on ollut niin median, taiteen kuin sosiaalialankin edustajia. Tämä hanke on suunniteltu ja rakennettu Mediakasvatusringin yhteistyönä.

5. HANKKEEN TOTEUTUS JA VAIHEISTUS

5.1. SUUNNITTELU
Valtion elokuvataidetoimikunnan myöntämällä avustuksella on palkattu kulttuurituottaja (AMK) Annukka Tuppurainen suunnittelemaan ja kartoittamaan MEKASTUS-hanketta yhdessä Mediakasvatusringin asiantuntijoiden kanssa. Hänen tehtävinään on selvittää hankerahoitus, mediakasvatuskokeilun yhteistyökumppanit ja kirjoittaa hankepaperit. Annukka Tuppurainen on palkattu tähän työhön osa-aikaisesti marraskuusta 2006 maaliskuuhun 2007.

5.2. KARTOITUS
Lyhyt, käynnistävä mediakasvatuksen KARTOITUSHANKE
Kartoitushankkeen tarkoituksena on
- toteuttaa lyhytkestoinen, kokemuksellisen oppimisen mediakasvatuskokeilu esiopetuksesta lukioon (Harjavalta). Laatia siitä seurantaraportti, koota siinä käytetty opetusmateriaali sekä taltioida tuotannot ja kokemukset opetuspaketiksi
- toteuttaa opettajille ja kouluille suunnattu kokemuksellisen mediakasvatuksen täydennyskoulutus
- Kirjoittaa kirja kokemuksellisesta mediakasvatuksesta osaksi opetuspakettia yhteistyössä Satakunnan taidetoimikunnan ja Porin lastenkulttuurikeskus - Satakunnan lastenkulttuuriverkoston kanssa
- toteuttaa seurantatutkimus Satakunnan alueen kouluissa MEKASTUS-hankkeen sisältöjen suunnittelua varten
- etsiä alueelliset resurssi- ja kokeilukoulut MEKASTUS-hankkeen kokemuksellisen oppimisen mediakasvatuksen toteuttamiseen esiopetuksesta lukioon
- sitouttaa kunnat ja hankkeen yhteistyökumppanit ja määritellä kumppanien tehtävät
- järjestää alueellinen mediakasvatusseminaari, jossa esitellään kartoitushankkeen tulokset, mallit ja mediakasvatuksen jatkohanke
 
- MEKASTUS-hankkeen hankesuunnitelman teko ja rahoituksen hakeminen

Kartoitushanke toteutetaan 15.3.2007 - 31.12.2007.

5.3. MEKASTUS-hanke
MEKASTUKSEN mediakasvatusverkosto koostuu useista koulutus-, kulttuuri-, sosiaali-, ja nuorisotoimen aloilla työskentelevistä toimijoista, jotka tuottavat ja välittävät mediakasvatuksen osaamista kouluihin ja vapaa-aikatoiminnan kentälle. Jokaisella toimijalla on verkostossa oma erityisosaamisalueensa, tehtävänsä ja toimintatasonsa.

Korkeakoulut ja ammattikorkeakoulut:

- opettajienkouluttajien koulutus, opettajien mediakasvatuskoulutus ja täydennyskoulutus
- kulttuuri-, sosiaali- ja kasvatusalojen mediakasvatus ja täydennyskoulutus
- alan tutkimus
- koulutusta palvelevat innovaatiot ja opetusmateriaali
- vapaa-aikatoimintaa palvelevat tuotteet ja yritystoiminnan aktivointi
- kansainvälinen osaamisvahto

Peruskoulut ja lukiot:

- kokeilukoulut, joissa hankkeeseen sitoutuneiden opettajien kanssa luodaan ja kehitetään toimintamalleja
- alueelliset resurssikoulut, joissa mediakasvatuksen ohjaavat opettajat
- alueellisesti yhä lisääntyvä määrä eri aineiden opettajia, joilla on mediakasvatuksen täydennyskoulutus

Resurssikeskus Satakunnan Elävän Kuvan Keskus:

- ohjaava mediapedagogi
- teknistä henkilökuntaa
- lainattavaa kalustoa
- tukitoimintaa ja virtuaalipalveluita
- mediakasvatustuotantojen arkistointi ja levitys
- opetusmateriaalin levitys



Porin lastenkulttuurikeskus - Satakunnan lastenkulttuuriverkosto:

- alan asiantuntijaluentoja
- kursseja lapsille, nuorille ja kasvattajille
- seminaareja päättäjille, opettajille ja kasvattajille
- tiedotus

Satakunnan taidetoimikunta yhteistyössä eri toimijoiden kanssa:

- mediakasvatusprojektien tuotanto
- levitys
- kansainvälinen/pohjoismainen yhteistyö ja osaamisvaihto
- tiedotus

MEKASTUS-hanke aloitetaan vuoden 2008 alusta.

6. HANKKEEN PUITTEET, TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA KOHDERYHMÄ

Hankkeen toimialue on koko Satakunta, sen korkeakoulut, oppivelvollisuuskoulut ja kuntien kulttuuri-, nuoriso- ja vapaa-aikatoimien yksiköt.

Kartoitushankkeen kohderyhmiä ovat kunnat, oppilaitokset, taidelaitokset ja koulut Satakunnan alueella. Kartoitukseen liittyvissä opetuskokeiluissa mukana on tiettyjen koulujen opettajat ja oppilaat. Hyödynsaajina kartoitushankkeessa ovat Satakunnan alueen koulut, opettajat ja oppilaat.

Laajemmassa hankkeessa hyöty tulee leviämään valtakunnalliseksi kehitetyn toimintamallin, kokemuksellisten opetusmetodien ja tuotantojen puitteissa. Mediakasvatuksen tuotekehittelyn ja tuotteistamisen myötä hankkeella on myös media-alan yritystoimintaa virkistävä vaikutus alueella.

7. MEKASTUS-HANKKEEN MERKITYKSET

7.1. MEKASTUKSEN YHTEISKUNNALLINEN MERKITYS
Mediakasvatusta voidaan lähestyä niin yhteiskunta- ja kansalaiskasvatuksen, kulttuuri-, taide-, sosiaali- kuin teknologiakasvatuksenkin näkökulmista. Siitä on hyötyä näillä kaikilla alueilla. Lapsen kasvamisen kannalta keskeistä kuitenkin on, että se palvelee lapsen kasvua yksilöksi, subjektiksi omassa elämässään ja suhteessa ympäröivään maailmaan.

Opetusministeriön Suomi (o)saa lukea -raportti (2000, 21-25) painottaa omatoimisen pohdiskelun oppimista. Mitä, miten ja miksi -kysymysten esittäminen avaa tietä kansalaisten mediasivistykseen. Ihminen, joka pystyy toimimaan subjektina omassa elämässään, pystyy myös korkeatasoisempiin suorituksiin yhteiskunnan eri toimintasektoreilla. Tasokkaan mediakasvatuksen myötä saamme sekä tasokkaampia tekijöitä että käyttäjiä ja vastaanottajia niin tekniikan, taiteen kuin tieteenkin kentille.

7.2. HANKKEEN TEKNINEN JA TALOUDELLINEN MERKITYS
Mediakasvatushankkeen puitteissa luodaan uusia oppisisältöjä ja teknisiä sovelluksia, joilla on myös taloudellista ja tuotannollista arvoa. Laajemman jatkohankkeen puitteissa tullaan kehittämään mediakasvatusta palvelevia, teknisesti ja taiteellisesti laadukkaita tuotteita. Kansainvälisten yhteyksien ja osaamisvaihdon kautta saavutetaan merkittävää lisäarvoa. Kokemuksellisen mediakasvatuksen mallit on tehty näkyviksi, näin asiantuntijoiden työllistyminen lisääntyy.

8. KYTKÖKSIÄ JA RAJAUKSIA

Satakunnan tuore maakuntaohjelma ja -suunnitelma sekä uudet kulttuurin ja kulttuuriteollisuuden toimenpideohjelmat korostavat kaikki sekä mediakulttuurin että lastenkulttuurin tärkeyttä, vahvuutta ja vaikuttavuutta maakunnassa.

Aiemmin toteutettujen mediakasvatusprojektien tulokset, kontaktit ja kokemukset ovat Mekastuksen käytössä. Tällaisia ovat esimerkiksi päättyneet Mediavaunu- sekä Lännen Elävä Kuva -hankkeet sekä kevääseen 2007 jatkuva Karhuseudun Suistomaat -hanke, joiden toteuttaja Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry on ollut.

Porin lastenkulttuurikeskuksen - Satakunnan lastenkulttuuriverkoston ja Satakunnan taidetoimikunnan toiminnallinen Elokuvakipinä-projekti on parin viime vuoden aikana tuottanut 14 lasten tekemää elokuvaa ja 20 "kipinävarttia" maakunnan koulujen kanssa. Elokuvakipinä jatkaa toimintaansa vuonna 2007.

Mediakasvatusringin puitteissa toimijat ovat olleet vuorovaikutuksessa valtakunnallisten hankkeiden, kuten Mediamuffinssin ja YLEn Mediabussin kanssa. Satakunnan lastenkulttuuriverkosto kautta toimijat ovat yhteyksissä myös Taikalamppuverkostoon.

Nakkilan yhteiskoulu pääsi ainoana satakuntalaiskouluna Opetushallituksen Me ja media -hankkeeseen. Koulu on sen myötä vahvasti sitoutunut mediakasvatuksen kehittämistyöhön ja tulee olemaan aktiivisesti mukana Mekastuksessa.

Satakunnan ammattikorkeakoulun juuri käynnistänyt Estradi-projektin, jossa suunnitellaan wikipedia-tyyppisesti toimivaa, vapaata laajakaistakanavaa ja palvelualustaa. Mekastuksella ja Estradilla on rajapintoja, joten hankeyhteistyö on mahdollista.

9. MEKASTUKSEN ORGANISAATIO

Hankkeen hallinnnoija on Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry. SEKK:n hallituksen puheenjohtaja vuonna 2007 on Marko Moisander.

SEKK:n hallitus 2007 (varalla)

Pekka Männistö           (Teemu Kauppi)
Kati Harmaala             (Mikko Lehtonen)
Erkki Kuisma              (Ari Impola)
Annukka Tuppurainen (Waldemar Dziok)
Tarmo Hotanen           (Ville Heikkarainen)
Timo Savunen             (Reijo Varpainen)
Kirsi Koivunen            (Merja Valkoja)
Jarmo Mäkelä              (Kalle Heiman)
Satu Niska                   (Milla Impola)

Hankkeen ohjausryhmään sekä asiantuntijaverkostoon kuuluu Mediakasvatusringin keskeisiä toimijoita:

-Mari Suvanto, johtava koordinaattori, Sat@oppi, Opetuksen ja kasvatuksen kehittämiskeskus, Turun yliopisto, Rauman opettajankoulutuslaitos
-Päivi Setälä, toiminnanjohtaja, Porin lastenkulttuurikeskus - Satakunnan lastenkulttuuriverkosto
-Tuuli Penttinen-Lampisuo, taiteen tuottamisen läänintaiteilija, Satakunnan taidetoimikunta
-Noora Männistö, elokuvaohjaaja
-Yrjö Räikkälä, toiminnanjohtaja, Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry
-Sirpa Wahlqvist, kulttuuritoimenjohtaja, Euran kunta
-Ari Impola, SEKK ry / MEKA TV, erityistyön ohjaaja
-koulujen edustajia

10. TOTEUTUSSUUNNITELMA

Hankkeen hallinnoijana toimii Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry. Projektiin palkataan koordinaattori, joka laatii tarkan aikataulun ja toteuttaa kohdassa 5.2. luetellut hankkeen tehtävät. Lisäksi koordinaattori toimii hankkeen tiedottajana ja verkoston yhdyshenkilönä.

Hankekoordinaattorin lisäksi hankkeessa työskentelee kokemuksellisen mediakasvatuskokeilun toteuttaja. Opetuspaketin ja kirjan työstämiseen palkataan tarvittavat asiantuntijat ja tekijät, samoin kuin tutkimuksen toteuttamiseen. Palkattujen työntekijöiden lisäksi hankeen käytössä on taustaorganisaatioiden asiantuntija-apu ja työpanos. Laite- ym. resurssit vuokrataan SEKK ry:ltä sekä MEKA TV:ltä.

11. TIEDOTUSSUUNNITELMA

Hankekoordinaattorin tehtäviin kuuluvat projektin tiedottaminen niin sidosryhmille, yhteistyökumppaneille kuin medialle. Hankkeen aloituksesta pidetään tiedotustilaisuus. Medialle annetaan mahdollisuus tulla seuraamaan lasten elokuvantekoa. Kirjan julkistamisesta pidetään erillinen tiedotustilaisuus. Seminaari on kokonaisuus, jonka onnistuminen vaatii niin tiedottamista kuin markkinointiakin. Tiedotusta hoidetaan myös yhteistyökumppaneiden ja Mediakasvatusringin kautta.

 

LISÄTIEDOT:
Saara Haaslahti, projektipäällikkö
saara.haaslahti@sekk.fi
040 730 5487