MEKASTUS-projekti
Projektisuunnitelma
Mekastus-hankkeen
tarkoituksena on kehittää Satakuntaan alueellisesti kattava, kestävä,
monialainen ja itseään kehittävä mediakasvatusverkosto. Sen avulla tuetaan
lasten ja nuorten mediaosaamista, luodaan mediakasvatusta tukevia teknisesti ja
taiteellisesti laadukkaita opetusmateriaaleja ja tuotteita sekä kehitetään
alan kansainvälistä osaamisvaihtoa.
Projektia koordinoi FM Saara Haaslahti, saara.haaslahti@sekk.fi
Nyt
meneillään oleva osio on Mekastus -kartoitus, joka toteutetaan
15.3. - 31.12.2007 välillä.
MEKASTUS
- Mediakasvatuksen kehittyvä ja kestävä verkosto
Projektisuunnitelma
Mekastus-hankkeen
tarkoituksena on kehittää Satakuntaan alueellisesti kattava, kestävä,
monialainen ja itseään kehittävä mediakasvatusverkosto. Sen avulla tuetaan
lasten ja nuorten mediaosaamista, luodaan mediakasvatusta tukevia teknisesti ja
taiteellisesti laadukkaita opetusmateriaaleja ja tuotteita sekä kehitetään
alan kansainvälistä osaamisvaihtoa.
1.
TAUSTAA, SYITÄ, NYKYTILANNE
Audiovisuaalisten
kuvaohjelmien levitys monipuolistuu ja niiden sisältö muuttuu tekniikoiden
kehittyessä. Myös median ymmärrystä on voitava kehittää. Mediakasvatus eri
muodoissaan on viime vuosien aikana ollut hallitusohjelmia myöten valtiovallan
erityishuomion kohteena. Esimerkiksi opetusministeriön aloitteesta on käynnistetty
hankkeita, tuettu ja toteutettu tutkimusta ja järjestetty seminaareja eri
ryhmille.
Lastensuojelulliset
näkökohdat ovat nousseet voimakkaasti esille julkisessa keskustelussa,
kokeiluissa ja opetusmateriaaleissa. Nykyisessä mediamaailmassa lasta on vaikea
suojella uusilta teknisiltä välineiltä ja niiden välittämiltä viesteiltä.
Mediakasvatuksen painopiste tuleekin asettaa esisijaisesti sisältöjen ja
tekniikan ymmärtämiseen ja kokemukselliseen oppimiseen. Omakohtaiseen
kokemukseen perustuvan oppimisen kautta lapsesta tulee medialukutaitoinen,
ajatteleva ja osallistuva informaatioyhteiskunnan toimija.
Koulut
ovat luonteva paikka lasten ja nuorten mediakasvatukseen. Mediakasvatus on
nykyisissä opetussuunnitelmissa esitetty toteutettavaksi ns. läpäisyperiaatteella,
jossa median menetelmiä ja sisältöjä opitaan ja käsitellään eri
oppiaineiden osina. Tämä on perustaltaan hyvä lähtökohta. Mediahan on vain
apukeino sisältöjen välittämiseen. Nykyisessä mediamaailmassa jo näiden
apukeinojen hallitseminen vaatii käyttäjältään osaamista. Etenkin
audiovisuaalisten medioiden hallinta ja opettaminen tuottavat kouluille
vaikeuksia. Valitettavan usein mediakasvatus jää muun aineopetuksen varjoon.
2.
VISIO
MEKASTUS- (aikaansaa kestäviä parannuksia) HANKKEELLA saadaan Satakuntaan
pysyvä, kattava mediakasvatusverkosto. Se tukee alueen opettajia ja kasvattajia
mediakasvatustyössä ja tarjoaa alueen lapsille ja nuorille toiminnallista
mediakasvatusta koulun, kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen piirissä. Hankkeessa
luodaan uusia medioita käyttävää opetusmateriaalia ja vapaa-aikatoiminnan
tuotteita. Innovaatioiden tuotekehittely, tuotteistaminen ja markkinointi tuovat
lisäarvoa alueelle myös alan yrittäjyyden lisääntymisen muodossa.
3.
MEKASTUS-HANKKEEN TOIMIJAT
Satakunnan
Elävän Kuvan Keskus SEKK ry on alueen elokuva-alan toimijoiden; yhdistysten ja
yksityisten alan ammattilaisten ja harrastajien v.1993 perustama kokoava
organisaatio. Sen tavoitteena on ylläpitää ja kehittää elokuva-ja
mediakulttuuria alueella sen kaikissa eri muodoissa. Se on yksi Suomen kymmenestä
alueellisesta, valtion tukemasta elokuvakeskuksesta ja kuuluu alueellisten
elokuvakeskusten verkostoon. SEKK ry:n toiminnan painopisteenä on koko sen
toiminnan ajan ollut mediakasvatus, etenkin erilaiset toiminnalliset menetelmät.
Viime vuosina SEKK ry on ollut keskeisenä toimijana maakunnallisissa ja
valtakunnallisissa verkostoissa, joissa on kehitetty kokemuksellisuuteen
perustuvia mediakasvatusmenetelmiä.
Satakunnan
taidetoimikunta on valtion taidehallinnon toimielin, jonka tehtävänä on
alueellisen taide-elämän edistäminen. Taidetoimikunta käynnistää ja
toteuttaa kulttuurihankkeita sekä itsenäisesti että yhteistyössä muiden
kulttuuritoimijoiden kanssa. Edelleen tehtäväkuvaan kuuluvat kulttuurialan
kansainvälisen toiminnan edistäminen Satakunnassa, taide- ja kulttuurialan
tiedotustoiminta sekä kulttuuripoliittiset kannanotot. Satakunnan
taidetoimikunnan painopisteitä ovat ammattitaiteen ja ammattimaisesti ohjatun
taideharrastustoiminnan tukeminen sekä lastenkulttuuri.
Porin
lastenkulttuurikeskus - Satakunnan lastenkulttuuriverkoston tavoitteena on löytää
uudenlaisia lähestymistapoja kulttuurityöhön ja tehdä laaja-alaista yhteistyötä
kaikkien lasten ja nuorten parissa työskentelevien kanssa. Tavoitteena on
monipuolisten ja laadukkaiden taide- ja kulttuuripalveluiden saavutettavuus ja
lasten kulttuuristen oikeuksien tukeminen. Porin lastenkulttuurikeskus toimii
sateenvarjoperiaatteella olemassa olevien porilaisten, maakunnallisten,
valtakunnallisten ja kansainvälisten toimijoiden – kulttuurilaitosten,
oppilaitosten, korkeakoulujen, eri yhdistysten jne. – lastenkulttuuriin
liittyvää yhteistyötä ja toimintoja integroimalla, tehostamalla ja
suuntaamalla niitä uudelleen. Toiminnan kantavana ajatuksena on lasten ja
nuorten oikeus omaan kulttuuriin ja heille suunnattu, kunnolla suunniteltu ja
tehty lastenkulttuuri.
Mediakasvatus
liittyy keskeisesti maakunnan korkeakoululaitoksen osaamisalueisiin.
Mekastus-hankkeen keskeisiä valmistelijoita, asiantuntijoita ja toimijoita ovat
sekä Turun yliopiston Rauman opettajankoulutus-laitos että Porin
kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitos, Taideteollisen korkeakoulun
Porin taiteen ja median osasto sekä Satakunnan ammattikorkeakoulun viestinnän
ja sosiaalialan yksiköt. Sillä, että Mekastus-hanke kytkeytyy
opettajankoulutukseen, opettajien täydennytkoulutukseen ja opettajien
kouluttajien koulutukseen saadaan aikaan kestäviä kerrannaisvaikutuksia, jotka
ulottuvat maakunnan rajojen ulkopuolellekin.
4.
MEKASTUS-HANKKEEN TAUSTA
Satakunnan
Elävän Kuvan Keskus ry, Satakunnan taidetoimikunta ja Porin
lastenkulttuurikeskus – Satakunnan lastenkulttuuriverkosto sekä alueen
peruskoulut ovat usean vuoden aikana tehneet yhteistyötä erilaisten, lapsille
ja nuorille suunnattujen toiminnallisten mediakasvatusprojektien parissa. Näillä
on saatu runsaasti positiivisia kokemuksia menetelmistä ja luotu alueellista
verkostoa. Mekastus-hankkeen korkeakoululaitoksen ja taidekentän toimijoiden
yhteistyö palvelee eri osapuolten tavoitteita ja lisää mediakasvatuksen
tieto-taitoa.
Yhteyksien
ja kokemusten myötä kouluissa on ilmennyt kasvava tarve mediakasvatukselliseen
käytännön toimintaan. Toteutettujen projektien tuomat lisäresurssit ovat
olleet tervetullut apu kouluille. Projektiluonteisina ne ovat jääneet
kuitenkin usein lyhytkestoisiksi ja väliaikaisiksi. Hyvistä tuloksista
huolimatta toiminta ei ole päässyt vakiintumaan opetuskäytäntöihin.
Jokainen projekti vaatinut uuden käynnistämisen.
Nykytilanteessa
kiinnostuksen kasvun ja toteutettujen projektien ansiosta kysyntä alkaa ylittää
tarjonnan. Pienehköt ja pistemäisesti toteutettavat projektit eivät riitä,
vaan tarvitaan rakenteisiin vaikuttavia, kestäviä toimintamalleja.
Satakunnassa mediakasvatuksellisen aktiivisuuden juuret yltävät kauas
1980-luvun videopajatoimintaan. Alueen mediakasvatustoimintaa voidaan pitää
jopa valtakunnallisesti kiinnostavana ilmiönä audiovisuaalisen kulttuurin kentässä.
Vuosikymmenten mittaan Satakunnan alueella on harjoitettu esimerkiksi
monimuotoista kansalaisjournalismia, erityisryhmien videokerhotoimintaa, lasten
mediakulttuuria ja video- ja elokuva-festivaalitoimintaa. Yhteisölliset
tuotokset ovat myös saaneet lähetysaikaa alueellisilta tv-kanavilta.
Maakunnan
sirpaleista, mutta monimuotoista ja monitaitoista mediakasvatuksen toimijakenttää
kokoamaan syntyi vuoden 2006 alussa Mediakasvatusrinki. Se käynnistyi avoimena
ja vapaamuotoisena tiedonvaihdon foorumina, josta on tapaamisten myötä
kehittynyt koulutus- ja tutkimusaloja, hallintoa, kolmatta sektoria ja yksittäisiä
toimijoita yhdistävä innovaatioverkosto. Mukana on ollut niin median, taiteen
kuin sosiaalialankin edustajia. Tämä hanke on suunniteltu ja rakennettu
Mediakasvatusringin yhteistyönä.
5.
HANKKEEN TOTEUTUS JA VAIHEISTUS
5.1.
SUUNNITTELU
Valtion
elokuvataidetoimikunnan myöntämällä avustuksella on palkattu
kulttuurituottaja (AMK) Annukka Tuppurainen suunnittelemaan ja kartoittamaan
MEKASTUS-hanketta yhdessä Mediakasvatusringin asiantuntijoiden kanssa. Hänen
tehtävinään on selvittää hankerahoitus, mediakasvatuskokeilun yhteistyökumppanit
ja kirjoittaa hankepaperit. Annukka Tuppurainen on palkattu tähän työhön
osa-aikaisesti marraskuusta 2006 maaliskuuhun 2007.
5.2.
KARTOITUS
Lyhyt, käynnistävä
mediakasvatuksen KARTOITUSHANKE
Kartoitushankkeen tarkoituksena on
- toteuttaa lyhytkestoinen, kokemuksellisen oppimisen mediakasvatuskokeilu
esiopetuksesta lukioon (Harjavalta). Laatia siitä seurantaraportti, koota siinä
käytetty opetusmateriaali sekä taltioida tuotannot ja kokemukset
opetuspaketiksi
- toteuttaa opettajille ja kouluille suunnattu kokemuksellisen mediakasvatuksen
täydennyskoulutus
- Kirjoittaa kirja kokemuksellisesta mediakasvatuksesta osaksi opetuspakettia
yhteistyössä Satakunnan taidetoimikunnan ja Porin lastenkulttuurikeskus -
Satakunnan lastenkulttuuriverkoston kanssa
- toteuttaa seurantatutkimus Satakunnan alueen kouluissa MEKASTUS-hankkeen sisältöjen
suunnittelua varten
- etsiä alueelliset resurssi- ja kokeilukoulut MEKASTUS-hankkeen
kokemuksellisen oppimisen mediakasvatuksen toteuttamiseen esiopetuksesta lukioon
- sitouttaa kunnat ja hankkeen yhteistyökumppanit ja määritellä kumppanien
tehtävät
- järjestää alueellinen mediakasvatusseminaari, jossa esitellään
kartoitushankkeen tulokset, mallit ja mediakasvatuksen jatkohanke
- MEKASTUS-hankkeen hankesuunnitelman teko ja rahoituksen hakeminen
Kartoitushanke
toteutetaan 15.3.2007 - 31.12.2007.
5.3.
MEKASTUS-hanke
MEKASTUKSEN
mediakasvatusverkosto koostuu useista koulutus-, kulttuuri-, sosiaali-, ja
nuorisotoimen aloilla työskentelevistä toimijoista, jotka tuottavat ja välittävät
mediakasvatuksen osaamista kouluihin ja vapaa-aikatoiminnan kentälle.
Jokaisella toimijalla on verkostossa oma erityisosaamisalueensa, tehtävänsä
ja toimintatasonsa.
Korkeakoulut ja ammattikorkeakoulut:
- opettajienkouluttajien koulutus, opettajien mediakasvatuskoulutus ja täydennyskoulutus
- kulttuuri-, sosiaali- ja kasvatusalojen mediakasvatus ja täydennyskoulutus
- alan tutkimus
- koulutusta palvelevat innovaatiot ja opetusmateriaali
- vapaa-aikatoimintaa palvelevat tuotteet ja yritystoiminnan aktivointi
- kansainvälinen osaamisvahto
Peruskoulut ja lukiot:
- kokeilukoulut, joissa hankkeeseen sitoutuneiden opettajien kanssa luodaan ja
kehitetään toimintamalleja
- alueelliset resurssikoulut, joissa mediakasvatuksen ohjaavat opettajat
- alueellisesti yhä lisääntyvä määrä eri aineiden opettajia, joilla on
mediakasvatuksen täydennyskoulutus
Resurssikeskus Satakunnan Elävän Kuvan Keskus:
- ohjaava mediapedagogi
- teknistä henkilökuntaa
- lainattavaa kalustoa
- tukitoimintaa ja virtuaalipalveluita
- mediakasvatustuotantojen arkistointi ja levitys
- opetusmateriaalin levitys
Porin lastenkulttuurikeskus - Satakunnan lastenkulttuuriverkosto:
- alan asiantuntijaluentoja
- kursseja lapsille, nuorille ja kasvattajille
- seminaareja päättäjille, opettajille ja kasvattajille
- tiedotus
Satakunnan taidetoimikunta yhteistyössä eri toimijoiden kanssa:
- mediakasvatusprojektien tuotanto
- levitys
- kansainvälinen/pohjoismainen yhteistyö ja osaamisvaihto
- tiedotus
MEKASTUS-hanke
aloitetaan vuoden 2008 alusta.
6.
HANKKEEN PUITTEET, TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA KOHDERYHMÄ
Hankkeen
toimialue on koko Satakunta, sen korkeakoulut, oppivelvollisuuskoulut ja kuntien
kulttuuri-, nuoriso- ja vapaa-aikatoimien yksiköt.
Kartoitushankkeen
kohderyhmiä ovat kunnat, oppilaitokset, taidelaitokset ja koulut Satakunnan
alueella. Kartoitukseen liittyvissä opetuskokeiluissa mukana on tiettyjen
koulujen opettajat ja oppilaat. Hyödynsaajina kartoitushankkeessa ovat
Satakunnan alueen koulut, opettajat ja oppilaat.
Laajemmassa
hankkeessa hyöty tulee leviämään valtakunnalliseksi kehitetyn
toimintamallin, kokemuksellisten opetusmetodien ja tuotantojen puitteissa.
Mediakasvatuksen tuotekehittelyn ja tuotteistamisen myötä hankkeella on myös
media-alan yritystoimintaa virkistävä vaikutus alueella.
7.
MEKASTUS-HANKKEEN MERKITYKSET
7.1.
MEKASTUKSEN YHTEISKUNNALLINEN MERKITYS
Mediakasvatusta
voidaan lähestyä niin yhteiskunta- ja kansalaiskasvatuksen, kulttuuri-,
taide-, sosiaali- kuin teknologiakasvatuksenkin näkökulmista. Siitä on hyötyä
näillä kaikilla alueilla. Lapsen kasvamisen kannalta keskeistä kuitenkin on,
että se palvelee lapsen kasvua yksilöksi, subjektiksi omassa elämässään ja
suhteessa ympäröivään maailmaan.
Opetusministeriön
Suomi (o)saa lukea -raportti (2000, 21-25) painottaa omatoimisen pohdiskelun
oppimista. Mitä, miten ja miksi -kysymysten esittäminen avaa tietä
kansalaisten mediasivistykseen. Ihminen, joka pystyy toimimaan subjektina omassa
elämässään, pystyy myös korkeatasoisempiin suorituksiin yhteiskunnan eri
toimintasektoreilla. Tasokkaan mediakasvatuksen myötä saamme sekä
tasokkaampia tekijöitä että käyttäjiä ja vastaanottajia niin tekniikan,
taiteen kuin tieteenkin kentille.
7.2.
HANKKEEN TEKNINEN JA TALOUDELLINEN MERKITYS
Mediakasvatushankkeen
puitteissa luodaan uusia oppisisältöjä ja teknisiä sovelluksia, joilla on myös
taloudellista ja tuotannollista arvoa. Laajemman jatkohankkeen puitteissa
tullaan kehittämään mediakasvatusta palvelevia, teknisesti ja taiteellisesti
laadukkaita tuotteita. Kansainvälisten yhteyksien ja osaamisvaihdon kautta
saavutetaan merkittävää lisäarvoa. Kokemuksellisen mediakasvatuksen mallit
on tehty näkyviksi, näin asiantuntijoiden työllistyminen lisääntyy.
8.
KYTKÖKSIÄ JA RAJAUKSIA
Satakunnan
tuore maakuntaohjelma ja -suunnitelma sekä uudet kulttuurin ja
kulttuuriteollisuuden toimenpideohjelmat korostavat kaikki sekä mediakulttuurin
että lastenkulttuurin tärkeyttä, vahvuutta ja vaikuttavuutta maakunnassa.
Aiemmin
toteutettujen mediakasvatusprojektien tulokset, kontaktit ja kokemukset ovat
Mekastuksen käytössä. Tällaisia ovat esimerkiksi päättyneet Mediavaunu-
sekä Lännen Elävä Kuva -hankkeet sekä kevääseen 2007 jatkuva Karhuseudun
Suistomaat -hanke, joiden toteuttaja Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry on
ollut.
Porin
lastenkulttuurikeskuksen - Satakunnan lastenkulttuuriverkoston ja Satakunnan
taidetoimikunnan toiminnallinen Elokuvakipinä-projekti on parin viime vuoden
aikana tuottanut 14 lasten tekemää elokuvaa ja 20 "kipinävarttia"
maakunnan koulujen kanssa. Elokuvakipinä jatkaa toimintaansa vuonna 2007.
Mediakasvatusringin
puitteissa toimijat ovat olleet vuorovaikutuksessa valtakunnallisten hankkeiden,
kuten Mediamuffinssin ja YLEn Mediabussin kanssa. Satakunnan
lastenkulttuuriverkosto kautta toimijat ovat yhteyksissä myös
Taikalamppuverkostoon.
Nakkilan
yhteiskoulu pääsi ainoana satakuntalaiskouluna Opetushallituksen Me ja media
-hankkeeseen. Koulu on sen myötä vahvasti sitoutunut mediakasvatuksen kehittämistyöhön
ja tulee olemaan aktiivisesti mukana Mekastuksessa.
Satakunnan
ammattikorkeakoulun juuri käynnistänyt Estradi-projektin, jossa suunnitellaan
wikipedia-tyyppisesti toimivaa, vapaata laajakaistakanavaa ja palvelualustaa.
Mekastuksella ja Estradilla on rajapintoja, joten hankeyhteistyö on
mahdollista.
9.
MEKASTUKSEN ORGANISAATIO
Hankkeen
hallinnnoija on Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry. SEKK:n hallituksen
puheenjohtaja vuonna 2007 on Marko Moisander.
SEKK:n
hallitus 2007 (varalla)
Pekka
Männistö
(Teemu Kauppi)
Kati Harmaala
(Mikko Lehtonen)
Erkki Kuisma
(Ari Impola)
Annukka Tuppurainen (Waldemar Dziok)
Tarmo Hotanen
(Ville Heikkarainen)
Timo Savunen
(Reijo Varpainen)
Kirsi Koivunen
(Merja Valkoja)
Jarmo Mäkelä
(Kalle Heiman)
Satu Niska
(Milla Impola)
Hankkeen
ohjausryhmään sekä asiantuntijaverkostoon kuuluu Mediakasvatusringin keskeisiä
toimijoita:
-Mari
Suvanto, johtava koordinaattori, Sat@oppi, Opetuksen ja kasvatuksen kehittämiskeskus,
Turun yliopisto, Rauman opettajankoulutuslaitos
-Päivi Setälä, toiminnanjohtaja, Porin lastenkulttuurikeskus - Satakunnan
lastenkulttuuriverkosto
-Tuuli Penttinen-Lampisuo, taiteen tuottamisen läänintaiteilija, Satakunnan
taidetoimikunta
-Noora Männistö, elokuvaohjaaja
-Yrjö Räikkälä, toiminnanjohtaja, Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry
-Sirpa Wahlqvist, kulttuuritoimenjohtaja, Euran kunta
-Ari Impola, SEKK ry / MEKA TV, erityistyön ohjaaja
-koulujen edustajia
10.
TOTEUTUSSUUNNITELMA
Hankkeen
hallinnoijana toimii Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry. Projektiin palkataan
koordinaattori, joka laatii tarkan aikataulun ja toteuttaa kohdassa 5.2.
luetellut hankkeen tehtävät. Lisäksi koordinaattori toimii hankkeen
tiedottajana ja verkoston yhdyshenkilönä.
Hankekoordinaattorin
lisäksi hankkeessa työskentelee kokemuksellisen mediakasvatuskokeilun
toteuttaja. Opetuspaketin ja kirjan työstämiseen palkataan tarvittavat
asiantuntijat ja tekijät, samoin kuin tutkimuksen toteuttamiseen. Palkattujen
työntekijöiden lisäksi hankeen käytössä on taustaorganisaatioiden
asiantuntija-apu ja työpanos. Laite- ym. resurssit vuokrataan SEKK ry:ltä sekä
MEKA TV:ltä.
11.
TIEDOTUSSUUNNITELMA
Hankekoordinaattorin
tehtäviin kuuluvat projektin tiedottaminen niin sidosryhmille, yhteistyökumppaneille
kuin medialle. Hankkeen aloituksesta pidetään tiedotustilaisuus. Medialle
annetaan mahdollisuus tulla seuraamaan lasten elokuvantekoa. Kirjan
julkistamisesta pidetään erillinen tiedotustilaisuus. Seminaari on
kokonaisuus, jonka onnistuminen vaatii niin tiedottamista kuin markkinointiakin.
Tiedotusta hoidetaan myös yhteistyökumppaneiden ja Mediakasvatusringin kautta.
LISÄTIEDOT:
Saara Haaslahti, projektipäällikkö
saara.haaslahti@sekk.fi
040 730 5487