|
|
||||
|
toimialue I arkisto & menneitä I toimintamuseo I kirjasto I SEKK 15 v. I animaatiostudio I in english |
||||
|
SEKK:n
toiminnoissa syntyneitä Yhdistysrek.n:o 164.319 Kulttuuritoiminta
ELOKUVAESITYS
KOULUUN KARHUSEUDUN
SUISTOMAAT
- projektin toiminta 2006 - 2007projektin viimeinen nettisivu LÄNNEN ELÄVÄ KUVA - LEK - loppuraportti
|
JO 20 VUOTTA ALUEELLISTA ELOKUVAKULTTUURITOIMINTAA SEKK ry on satakuntalainen elokuva- ja mediakulttuuriyhteisö. Se toimii alueensa kulttuurisena elokuvakeskuksena. Toimenkuva on edistää alueella mediakulttuurin harrastusta ja mediakasvatuksellista perusopetusta. Satakunnan elokuvakeskuksen perustamiskirja päivättiin 26.1.1993. Nimi oli silloin Satakunnan Elokuvakeskus ry. Perustamassa olivat mm. Porin Videootit ry, Porin Elokuvakerho ry, Rauman Elokuvakerho ry, Euran kulttuuritoimi, Lasten Elokuvakerhojen tuki ry, Elokuvan Kääntöpiiri ry, Porin Kaitaelokuvaajat ry, Kinokellari (Porin kaupungin elokuvatoiminta). Elokuvakeskuksen perustaminen syntyi ajatuksesta saada alan eri toiminnat ja yhdistykset saman "sateenvarjon" alle. Yhdistyksen perustavassa kokouksessa oli mukana harrastajia ja yhdistysten edustajia Porista ja lähikunnista. Yhdistyksen kotipaikka on Pori. "Sateenvarjo"-periaatetta on myös toteutettu. Erilaisten yhteistyöprojektien myötä on luotu laajaa verkostoa. SEKK:N VERKOSTO ELOKUVAKESKUKSET
SUOMESSA
SEKK ry:n TOIMINTAA Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry on painottunut AV-mediakasvatustoimintaan sekä kansalaisjournalismiin AV-välinein. Satakunnassa on vuosien video- ja elokuvakerhoharrastuspohja, elokuvan ja videon ammattilaisia ja koulutusta. SEKK sekä sen alueellinen toimintayksikkö MEKA TV ovat suuntautuneet lasten ja nuorten kokemukselliseen mediakasvatukseen audiovisuaalisen ilmaisun alueilla; elokuva, video, animaatiot, multimediat jne. Tässä toiminnassa annetaan välineet sekä ohjaus välineen ilmaisukeinoihin. Omakohtaisella kokemuksella saa tuntuman liikkuvan kuvan keinoihin. Konkreettisena lopputuloksena näissä projekteissa on yleensä alusta loppuun asti omaehtoisesti tehty elokuva. Kurssitusta tarjotaan osana koulujen ilmaisukasvatusta, koulujen iltis-kerhoissa, nuorisotiloissa, toimintakeskuksissa sekä kylien kokoontumistiloissa. Valikoimaan audiovisuaalisen ilmaisun alueilta kuuluu elokuvan eri muodot, animaatiot, multimedia, internet jne. Vuonna 2006 SEKK toteutti laajan alueellisen koulutus- sekä dokumentointiprojektin Porin Työväenopiston sekä alueen kansalaisopistojen kanssa nimellä "KARHUSEUDUN SUISTOMAAT". Vuoden 2007 projekteja olivat "Muistitieto eläväksi kuvaksi" sekä mediakasvatusmetodeja kehittämaan sekä vakiinnuttamaan perustettu "Mekastus" -projekti, jossa oli kartoitusvaihe. Varsinainen Mekastus -toiminta on tarkoitus saada käyntiin viimeistään v. 2009. Lisäksi kolmivuotinen "Karhuseutu TV" -projekti käynnistyi v. 2008 alussa. SEKK ry voi olla edelleen mukana alueen muiden toimijoiden kehittämishankkeissa, joihin haetaan alueen toimintaryhmiltä rahoitusta. [alueen toimintaryhmät] Vuoden 2009 alussa käynnistyi uusi toimintamuoto, TUNNEMYRSKY, jossa elokuvan tekemistä käytetään apuvälineenä sijoitettujen, työmarkkinoilta pudonneiden tai ilman tulevaisuudensuunnitelmia olevien nuorten omanarvontunnon, itsetunnon sekä itsevarmuuden kohentamiseksi. Myrsky-hankkeen aloitti Suomen kulttuurirahasto ja nykyisin sitä jatkaa Suomen lasten ja nuorten säätiö. Projekti jatkuu vuonna 2013. SEKK ry tarjoaa asiantuntija-apua elokuvakasvatukseen, elokuvaesitysten ja -tapahtumien järjestämiseen sekä videokurssitukseen: peruskursseja kuvauksesta, editoinnista ja äänittämisestä, käsikirjoituksesta, dokumentin tekemisestä sekä animaatiosta koululaisille, opettajille ja vapaa-ajanohjaajille sekä muille. AV-MEDIAPALETIssa on esitelty eri vaihtoehtoja, mistä kulloiseenkin tarpeeseen voi valita sopivan kurssituksen. ELOKUVAN ESITYSTOIMINTAA Elokuvien esitystilanne elokuvateatterissa sosiaalisena tapahtumana on maaseudulla harvinaista. Elokuvakeskuksien tehtäviä on korjata tilannetta. Leffat ovat parhaimmillaan isolla valkokankaalla. Yksi SEKK:n tehtävä on parantaa elokuvan katselutilaisuuksia kunnissa, joissa ei ole teattereita - kouluissa ja muissa tiloissa. Pääosa SEKKin elokuvaesityksistä ovat kuitenkin sen omissa projekteissa valmistuneiden omaehtoisten elokuvien esityksiä, mutta SEKK järjestää myös teatterielokuvien kiertue-esityksiä siellä, missä katsojilla on huonot mahdollisuudet päästä elokuvateatteriin, pääasiassa kouluissa. Toisinaan on mahdollista saada elokuvien tekijät käymään puhumassa elokuvistaan. -Koululaisnäytös pidetään toki elokuvateatterissa, jos sellainen on paikkakunnalla. Vuonna 2013 siirrytään dogitaalitekniikkaan. SEKK ry on saanut rahoitusta oman digitaaliprojektorin hankintaan.
VIDEO- SEKÄ ANIMAATIOTEKNIIKKAA
ELOKUVATAPAHTUMAT SEKK ry on
ollut ja on mukana näissä
tapahtumissa: SEKK ry on aloittanut Villilä studioiden kanssa vuosittaisten omaehtoisen elokuvan katselmusten järjestämisen. Ensimmäinen Localeffa-tapahtuma pidettiin lokakuussa 2009.
2.12.2010 järjestetty
elokuvatapahtuma Localeffa onnistui. Yleisötavoitetta ei maksuttomassa
tapahtumassa ollut, mutta päivän aikana satakuntalaisia
audiovisuaalisia teoksia kävi tutkailemassa muutamia satoja kävijöitä.
Nuorisoa kiinnostivat erityisesti musavideot, kun varttuneempi väki
vaelsi illalla Postia pappi Jaakobille -elokuvan näytökseen. Rento tapahtuma oli selvästi yleisön mieleen ja saadun palautteenkin
perusteella tapahtuman järjestämistä on syytä jatkaa. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Otteita Satakuntaliiton
kulttuuripoliittisesta selvityksestä v. 2007:
|
SEKK-esite ulkoaukeama Satakunnan ammattikorkeakoulun vetämä Porin Yyterin esteettömyyden parantaminen palkittiin maailmanlaajuisessa Design For All -kilpailussa omassa kategoriassaan 19.4.2012 Espanjassa. Kilpailuun osallistui 60 projektia ja 17 maata.. "Kaikkien Yyteri" keskittyy esteettömien luontoliikunta- ja virkistyspalvelujen kehittämiseen. Kilpailuun osallistui 60 projektia ja 17 maasta. Kilpailuun osallistuttiin videolla jonka SEKK ry valmisti.
|
||